En supergod gryta

Jag måste tipsa om en fantastisk god gryta jag lagade igår. Både jag och Johannes sätter toppetyg på den.
Dock serverade jag inte med ris utan istället gjorde jag ungsrostad potatis (hela),vilket blev hur bra som helst till. Troligen bättre. Någon kålsallad hade nog också vart toppengott til ist för potatis. Hittade receptet på recept.nu.
Köttgryta med apelsin, 4-5 portioner
600 g benfri högrev
120 g steklökar
1 vitlöksklyfta
2 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
1 apelsin
20 svarta oliver
4 dl köttbuljong
salt och malen svartepppar
1/2 röd spansk peppar
smör att steka i
1/2 tsk torkad timjan
(majoriteten av varorna köpte jag ekologiska, bra för hälsan och miljön)

Skär köttet i tärningar och skala löken. Bryn köttet och fräs löken i smör. Tillsätt de krossade tomaterna och buljongen. Krydda med timjan, vitlök, chili, salt och peppar och låt grytan koka tills köttet känns mört. Det tar ungefär 1 timme.


Hacka chilin fint. Riv skalet av halva apelsinen. Skala och filea apelsinen. Lägg i chili, rivet apelsinskal, apelsinfiléer och oliver i grytan strax före servering.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0