Mailat en restaurang och bett dom omvärdera sin meny.

Med inspiration från Katarina, en tjej som gick i min klass på miljövetarprogrammet, har jag idag dragit iväg ett mail till Källaren bacchus, en restaurang i Norrköping som har jättegod mat och trevlig lokal och personal. Det jag skrev i mailet var att jag bad dem att omvärdera sin meny där de serverar både tigerräkor och havskatt, fisk och skaldjur som absolut inte rekomenderas av naturskyddsföreingen, dessa är inte bra för människa och miljö. Jag skrev även till dom att jag skickade mailet i upplysande syfte och inte för att skälla på dom eftersom att de kanske inte var medvetna om inormationen kring havskatt och tigerräkor men att jag bad dem omvärdera sin meny med sin nya vetskap.

För den som vill veta mer klicka in här och se en kort film på ca 1 min om miljöboven jätte räkan/tigerräkan/scampi. På Naturskyddsföreningens hemsida kan man läsa om vilka fisk och skaldjur man ska avstå och vilka som är okej att äta, havskatt och tigerräkor står på listan över dom man inte ska äta. Listan finns här.

Jag ska då tillägga att varken jag eller Johannes valde något av de här alternativen då vi var och åt där i lördags. Fler borde vara engagerade i vad de stoppar i sig och vilka följder det har för miljön och faktiskt för deras egen hälsa. För i det stora hela så påverkar även miljöproblem människan, även fast många inte tror eller förstår det. Och det är just om det påverkar människan som folk helt plötsligt blir intresserade. Exempel, klimatförändringar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0