En resa från helvetet kan jag lova!

Men oj vilken helveteresa igår från Sthlm till Norrköping. Jag är så jäkla less på allt vad tåg och bussar heter. Hur kunde allt det här hända på en och samma dag? Låt mig berätta om en dag från helvetet.

 

Jag tar Roslagsbanan in till tekniska när jag ska byta till tunnelbanan, i tunnelbanan säger farbror som stämplar biljetter på knackig svenska att min biljett är ogiltig. Jag utbrister VA?! Och förklarar att jag precis har åkt Roslagsbanan och fått remsan stämplad av konduktören. Han förklara då för mig att det fortfarande är felstämplad (det stod fel månad i stämpeln med konstiga krumelurer och hade en föreläsning för mig om romerska siffror) och gör ett kryss med bläck i min stämpel. Jaha tänkte jag och sprang ner till tunnelbanan som jag höll på att missa pga vår diskussion.

 

 

När jag kommit fram till T- centralen och ska ut ur grindarna från tunnelbanan står det ca 15 kontrollanter där, jag fattar ju då varför farbror innan gnällde om min felstämplade biljett. En annan farbror kollar min biljett för att se om jag åkt lagligt och frågar ut mig om bläck krysset i min stämpel och jag får då dra hela historian för honom. Han verkade inte tro på mig och meddelar mig att om någon gör ett kryss sådär så ska dom stämpla på baksidan så att man inte kan fuska. Jag vart irriterad då han i princip anklagade mig för att ha åkt olagligt och förklarade väldigt tydligt vad jag hade gjort, vad hans kollegor hade gjort och att han gärna fick ringa sin kollega på tekniska och fråga honom för att jag har jävligt bråttom och har inte gjort något fel. Utan det handlar om att någon konduktör har haft fel datum då han stämplade min biljett. Han skriver massa grejer på min remsa och låter mig sen gå.

 

 

 

Jag stressar vidare in på Centralstationen med alla mina grejer och ska kolla vart min tåg mot Norrköping ska gå från. Tåget står inte med på avgångstiderna, vafan det ska ju gå om 7 min tänkte jag och fick panik. Inte rätt tid fanns med och inte heller tåg numret. Mer panik. Då ser jag att det är fullt med extra personal i lysgulavästar som hjälper förvirrade människor. Jag går dit och frågar och får veta att mitt tåg inte kommer att gå och att jag får ställa mig i en hjälp kö hos SJ för att få en ny biljett. Överlycklig över detta (inte ett dugg) ställer jag mig i kön, sur som tusan. SJ, fantastiskt jäkla skitföretag. Får en ny biljett som innebar buss till Södertälje och sedan x2000 hem till Norrköping. Bara det att bussen gick om 4 min så hon sa vänligt till mig att jag fick skynda mig annars missar jag bussen. Hur lycklig va ju nu efter allt detta och dessutom så behöver jag skynda mig med resväska, axelväska och en tung kasse. Tillslut sitter jag på bussjävel och är fly förbannad över kommunaltrafik och bussar och tåg och allt vad det heter, speciellt SJ var jag sur på för det fungerar aldrig för mig när jag ska åka med dom.

 

 

Jag frågar damen bredvid mig på bussen om hon vet varför tågen är inställda för det känns ju bättre om man iaf vet anledningen till allt strul. Det visste hon, dom bygger om spåren och det fick hon veta av SJ då hon bokade sin biljett 2 veckor innan. Eeeh jaha, jag bokade min biljett igår (samma dag jag skulle åka) över internet och där stod det inget om detta strul och inte heller i bekräftelsemail eller min biljett. I min sms biljett står det klart och tydligt tåg från sthlm. Bra jobbat. Dom är ju bra på att få missnöjda resenärer iaf.

 

 

Till råga på allt va jag såklart trött efter helgens bravader och hade inte ätit något annat än en liten frukost. Jaja, väl i Södertälje så ska man tydligen stressa sig upp till tåget. Just ja SJ bjöd på Kaffe som plåster på såren utanför Södertälje station, Vafan kaffe?! Jag dricker inte kaffe och tycker drycken borde avskaffas och blev nu ännu mer irriterad (haha verkligen över larvig men ändå). Ja så efter dessa tankar jo då känner jag hur halkigt det blev under min vänstra sko, då har jag helt enkelt klivit i en jätte spya som ligger där på golvet bara för att jag är fullt fokuserad på att stressa till rätt tåg och komma upp i rätt ingång. Suck. Väl efter stressen så får jag snällt sitta på tåget 20 min innan det åker. Sen kom jag fram och hem, tur det. Resen av kvällen var mycket bättre kan jag lova!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0